duminică, 27 ianuarie 2013

DEGETE INDEMANATICE FAC GANDURI MOBILE

Copilul mic isi pricepe mediul cu ajutorul degetelor. La aflarea lumii ii descopera structurile. Mai apoi dezvolta notiunile in gandire. Copilul de gradinita trebuie sa participle la actiuni pline de sens si realizate cu iubire, pentru ca sa poata imita ceva cu sens. Activitatea exterioara este intotdeauna activitate spirituala interioara. Cu cat mai delicata este acesta activitate, cu atat mai delicata este si gandirea. In gradinita Waldorf si in scoala Waldorf copiii trebuie sa dobandeasca indemanarea degetelor. De aceea se fac multe jocuri pentru degete. Mai tarziu copiii invata sa cante la flaut, sa tricoteze, sa coasa si sa teasa. Degete indemanatice fac ganduri mobile.
Formarea sanatoasa a trupului, sufletului si a spiritului este stradania centrala a pedagogiei Waldorf. In mediul nostru modern, activitatea intelectuala devine tot mai importanta. Folosirea mainilor se intalneste din ce in ce mai rar. Posibilitatile de a exersa miscari sanatoase sunt tot mai rare. Copilul nu poate intelege o masina. Perturbari ale perceptiilor emotionale apar tot mai des. Kant arata ca mana constituie creierul exterior al omului. Copilul invata mai intai sa mearga, apoi sa vorbeasca si de-abia apoi sa gandeasca. Primele experiente sunt absolute inconstiente. Un copil mic va cuprinde mediul prin simturi si prin propriile fapte. Doar ceea ce poate pipai cu mainile poate sa si priceapa. Astfel se formeaza primele notiuni.
In primii ani, copilul invata prin imitarea tuturor lucrurilor intalnite. De aceea ar trebui sa se intalneasca doar fapte pline de sens si dragoste. …
Prin activitatea sa, copilul depaseste reflexele si miscarile primitive innascute. Acestea cedeaza locul miscarilor fine, intentionale. Copilul dobandeste in joaca o inchipuire inconstienta a miscarii. In acelasi timp, in copil se dezvolta structurile mai fine ale sistemului nervos. Miscarea indemanatica a degetelor este o premiza pentru vorbire. Din mobilitatea degetelor se poate recunoaste stadiul de dezvoltare al vorbirii. Multi terapeuti folosesc miscarea pentru a trata probleme de dezvoltare. …
Indeosebi in gradinitele Waldorf si in primele clase ale scolii Waldorf se pune mare valoare pe mobilitatea degetelor. Educatorii joaca cu copiii jocuri ritmice cu degetele, rostind mici strofe; invatatorul exerseaza cu elevii orientarea fata de propriul corp. Se invata tabla inmultirii sau alfabetul cu ajutorul pasirii ritmice sau a batailor din palme. Se invata poezii si se paseste pe ritm. Pictura, flautul sau lucrul manual dezvolta atat trairea artistica, cat si mobilitatea degetelor… Obiectele relaizate trebuie sa fie atat folositoare, cat si aspectuoase, cu valoare artistica.
Astfel, din 1919 se incearca in pedagogia Waldorf formarea vie a gandirii copiilor prin indemanari ce solicita mobilitatea degetelo

Niciun comentariu: